IMG_1302

Jak připojit autorádio

IMG_1289

Autorádio je dnes ve vozech naprostou samozřejmostí. Komu nedostačuje to z výroby, nebo ho tam snad nemá, ten si dnes může vybrat z celé řady různorodých modelů, které zaručeně nezklamou. Důležité je vědět, jak připojit autorádio. Pokud se jedná o zapojení moderního autorádia do moderního vozu, nemusí to být díky standardizaci různých konektorů zase až tak složité. Stačí mít základní teoretické znalosti a trochu zkušeností. Poté to nemusí být žádný problém.

Co bude potřeba?

Nejprve se podívejme na to, co je, tedy co bude potřeba. Primárně je nutné mít k dispozici samotné nové autorádio, které budete potřebovat. V souvislosti s tím, je třeba si zjistit, jaké využívá konektory a jaké konektory naopak využívá váš automobil. Pokud se neshodují, není třeba zoufat. Jenom si dokoupíte potřebné redukce, se kterými je zapojení hračkou. Dále je dobré myslet také na velikost montážního otvoru. Pokud je autorádio větší než daný otvor, máte velký problém. V opačném případě zoufat nemusíte, jelikož stačí mít připravený redukční rámeček, který vyberete podle typu vozu a podle typu autorádia, který chcete připojovat. Potom se můžete pustit do práce.

ISO konektor je základ

Co dnes využívá valná většina autorádií na trhu, ale co dnes využívají také současné automobily, to jsou ISO konektory. Pokud u vás chybí, poslouží právě výše doporučované redukce. Pokud jsou součástí vaší kabeláže jenom holé dráty, a jste zkušeným autoelektrikářem, nemusí pro vás být problém zapojení pomocí čokolády. V opačném případě doporučíme dokoupení ISO konektoru, který má na jedné straně holé dráty, které jednoduše například připájíte k těm ve vašem automobilu. Také nezapomínejte na to, že součástí rádia jsou dva ISO konektory. Ten první je spojený s napájením, zatímco ten druhý je spojený se samotným napojením vašich reproduktorů. Důležité je také říci, že každý takový konektor má celkem 8 vývodů. Ty jsou číslovány tak, že horní řada je vždy lichá, v číslování 1 – 3 – 5 – 7, zatímco spodní řada je sudá a jsou zde čísla vývodů řešena takto: 2 – 4 – 6 – 8.

Napájecí ISO konektor a jeho zapojení

Zde je důležité vědět, co vše se zapojuje. Pokud nám jde o správné zapojení autorádia, je dobré postupovat na základě výše zmíněného číslování. Jako první, tedy vývod 1, je voleno ztlumení rádia pomocí smart volume. Druhý vývod je používán pro funkci mute, tedy ztlumení při telefonním hovoru, třetí vývod zůstává prázdný. U čtvrtého se připojuje trvalé napětí 12V. Pátý vývod je určený pro anténu a předzesilovač, zatímco ten šestý je určený pro napájení 12V při zapnutém osvětlení. Vývod 7 je pro napájení 12V přes spínací skříňku a poslední osmí vývod je prázdný.

Repro ISO konektor a jeho zapojení

I zde postupujeme logicky. Pokud se podíváme na správný postup, opět začínáme jedničkou a postupně zapojujeme reproduktory takto: Pravý zadní +, pravý zadní -, pravý přední +, pravý zadní -. Tím jsou zapojeny vývody jedna až čtyři. U těch následujících, tedy pět až osm je postup takový: levý přední +, levý přední -, levý zadní +, levý zadní -. Tento postup je v daném případě jediný správný a právě při jeho dodržení máte jistotu, že veškeré reproduktory budou fungovat správně.

Vždy bez energie

Co dodat na závěr? Že zapojení autorádia by mělo zcela logicky probíhat vždy bez energie. Tedy bez klíčku v zapalování. Pokud si chcete být stoprocentně jisti, můžete také odpojit autobaterii, což se také poměrně často doporučuje. A to hlavně v souvislosti s řešením v podobě obnažených drátů, kdy by kvůli špatnému dotyku mohlo dojít dokonce ke zkratu.  Tento postup už je proto často lepší nechat na profesionálech.

Jak připojit radio