Filtr pevných částic – k čemu slouží a potřebujeme ho vůbec?

Filtr pevných částic DPF (Diesel Particulate Filter), FAP (Filtre A Particules) už znepříjemnil život nejednomu řidiči. Nechte ho jednoduše trvale odstranit a vyhněte se velkým budoucím investicím! Zvýší se tím výkon a sníží spotřeba.

PDF použitý filtr

Měly by šetřit přírodu a životní prostředí ale spíše dělají problémy motoristům, kteří si je nechávají ve velkém trvale odstraňovat. Ano, řeč je o filtrech pevných částic DPF nebo FAP.

Filtr pevných částic

Filtr pevných částic

Co je to vlastně filtr pevných částic?

Filtr pevných částic se zkládá z kovového pláště, ve kterém je keramické těleso tvořícími síto, skrz které plyny projdou, ale částice ne. Zanášení a ucpání filtru brání jeho tak zvaná regenerace, což je stav, kdy dochází k přeměně částic na oxid uhličitý. Regenerace filtru nastává při teplotách od 350° C a výše a liší se v závislosti na typu filtru pevných částic. Proto je dobré vozidlo někdy pořádně protáhnout, aby došlo k přeměně pevných částic na CO2.

Jak poznám, že je filtr pevných částic ucpaný?

Začíná to mnohdy rozsvícením signalizační kontrolky na palubové desce nebo objevení hlášek DPF, FAP, Anti-Pollution Systém Fault. Mnohdy vůz nemá výkon, to je zapříčiněno ucpáním filtru.

Signalizační kontrolka

Signalizační kontrolka filtru

Kolik stojí nový filtr pevných částic?

Pokud se Vám jeden z výše uvedenných bodů projevil, tak už je zřejmě pozdě na záchranu a čeká Vás finančně náročná výměna filtru za nový, který se pohybuje v cenovém rozmezí od 13.000 Kč až po gigantických 140.000 Kč, záleží samozřejmě na typu vozidla a značce.

Je jiná možnost než výměna filtru pevných částic za nový?

Ano, další možností, kterou NEDOPORUČUJEME, je repasování filtru pevných částic. V tomto případě proces repasu – renovace probíhá tak, že je demontován z vozidla a následně unikátním postupem vyčištěn a obnoven do stavu nového filtru. Na závěr je pak filtr zpět nainstalován do výfukového potrubí automobilu. Problémům se ale do budoucna stejně nevyhnete, protože životnost filtru po jeho renovaci je zhruba o 30 procent kratší, než životnost nového filtru.

Filtr pevných částic před a po renovaci

Filtr pevných částic před a po renovaci

Kolik případně stojí úplné odstranění filtru pevných částic a vyplatí se vůbec tento zákrok?

Určitě se tato varianta vyplatí, doporučujeme tedy úplné odstranění filtru z výfukového potrubí. U profesionální firmy Vás tento zákrok finančně připravý od 5.000 Kč až do 15.000 Kč ale máte do budoucna absolutní klid. Odborná firma zvládne tento zásah přibližně za 1. den. Profesionální firmy dokonce nabízejí záruku 24 měsícu na celý zákrok.

Nebudu mít problémy po odstranění filtru pevných částic na technické kontrole?

Při profesionálním odstranění filtru pevných částic se nemusíte bát, že neprodejdete na emisích při technické prohlídce. Nesnažte se ale na tomto zákroku ušetřit, protože neodborným zásahem se vystavujete nebezpečí, že na technické kontrole skutečně neprojdete v emisních normách a řídící jednotka bude pořád hlásit problém a osvítí Vám palubní desku jako vánoční stromeček.

Osvícení kontrolek přístrojové desky

Osvícení kontrolek přístrojové desky

Co na to výrobce a prodejce?

Výrobce a prodejce samozřejmě nedoporučuje tento zásah! Ohrazují se tím, že odstraněním filtru se ubližuje životnímu prostředí. Jde ale samozřejmě pouze o peníze, o které výrobci a prodejci budou přicházet, pokud si filtr necháte trvale odstranit.

Jak už bylo řečeno, při odborném zásahu a správné úpravě řídící jednotky budou emise v normě, životnímu prostředí se tím neublíží a vy si tak budete moci klidně vychutnávat najeté kilometry bez starostí.

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *